fredag 2 mars 2018

Lite värme kanske


Ni ser den sargade kvinnohäcken till höger. Det tog två timmar tills häckarna i diskhonet var ett minne blott.


Njut av anblicken! Även om häckarna fick stryka med så bör ni därute i blogglandia blir aningen glada.


16 plusgrader gör sitt även för snöeländet på balkonggolvet. Det har krympt rejält sedan i förrgår.

Igår och i förrgår var det mest England och Skottland som fick rubriker och långa reportage på BBC. Det handlade såklart om den iskalla vintern där. Idag var det Irlands tur att bli lamslagen av kyla och blåst. Alltså tänker jag bjuda er i stället på lite värme här på bloggen.

Genomtänkt
Det är nog ingen som någonsin har haft anledning att beskylla mig för att vara smart, tänka efter före och/eller ha en IQ i mensa-nivå. Jag menar att göra ishäckar och ställa dom ut på balkongbordet när väderprognosen utlovar mellan fyra och 6 minusgrader var ju ändå ganska så väl genomtänkt för att vara jag.

Mindre smart
Mindre smart var dock att glömma bort att temperaturen på balkongen kan bli cirka 20 grader varmare än irl om man säger så. Med andra ord hade kvinnohäcken börjat smälta, glidit bort från herrhäcken, hoppat över kanten på brickan och ramlat ner på balkonggolvet. Ja, mina häckar blev inte så långlivade som jag hoppats på.

Men jag kunde i alla fall bjuda er på lite värme. Med rätt antal lager kläder gick det faktiskt utmärkt att sitta där i en kvart eller så:-)

14 kommentarer:

Susjos sa...

oops! Så varmt ni har på balkongen! Så våren är på väg alltså?
Men först lite skidåkning för mej :-D
Ha en trevlig kväll!

Geddfish ♥ sa...

Åh, jösses! Det var inte på min balkong, inte!
Den vill jag knappt beträda. Den är ljuvlig på sommaren men otäckt frusen på vintern.
Men vår vill vi ha! Ha det gott!

Ditte sa...

Häckarna minskade ju tämligen snabbt. Hade nog hoppats på längre levnadstid. Gillade dem verkligen. Men värmen på din balkong gillar jag också. Mycket! Kunde hos oss uppmäta +6 grader idag, dock i skuggan. Ska testa solen i morgon.Du hör , optimistiskt i alla fall. Visst är du smart och på många olika sätt, klurig dessutom och med mycket humor. Gillas högt.
Och att glömma häckarna på balkongen är mäskligt och lätt hänt. Att dessutom beräkna hur varmt det ska bli på balkongen tycker jag är överkurs vad MENSA än säger i frågan.
Ska i morgon se om snön minskat hos oss på balkongen. Hoppas!

Paula sa...

Haha, önskar min häck också kunde smälta när våren kommer, men icke! Men vad säger du om våra kära holländare? Träffade flera på loppisen jag jobbar på idag, de var olyckliga över att inte kunna handla för de hade inga kontanter och vi tar inga kort. Win-win, nä loose-loose. Vi har varken bankomat eller bank, bara en stackars liten nårbutik som inte kan serva med cash för alla betalar ju med kort...
Undrar vad jag mer skulle säga? Det får vänta tills nästa gång, jag har nattis denna helg, grannens lilla fjant sover här när matte jobbar. And I love it, ju flera djur desto bättre mår finnkäringen

Anki sa...

Så synd att ishäckarna inte blev mer långlivade, men en härlig dagstemperatur som lovar att våren är på väg är inte heller fel :)

Olga T sa...

Så kan det gå ....men värmen är alltid välkommen. Sån tur att ni har en så bra balkong där värme alstras. Gillar också din färgglada bild!! Mer färg!

Ama de casa sa...

Ooo... Rena rama värmeböljan hos dig alltså - härligt! :-)

Paula sa...

Gomorron, swish är en svensk företeelse så det hjälper dessvärre inte när det gäller utländska turister. Swish har vi haft länge, tack o lov säger jag, det underlättar livet i glesbygden massor! Ha en fin lördag!

Klimakteriehäxan sa...

Inglasad balkong? Vår fick fönstervägg i november, vilket har betytt att det fortfarande blommar där ute. Rätt läckert faktiskt. Men nån isskulptur har jag aldrig haft ...

Husbilen-Ellen sa...

Så härligt att det blev så varmt och skönt på balkongen, även om "häckarna" försvann.

nalta norrland sa...

Tänkte faktiskt på Ditt förra blogginlägg för x antal år sedan då häckarna ;-) rann ner till grannens balkong :)

Idag söndag lite trist gråmulet väder.

anemonen sa...

Fniss vilket härlift tilltag att tillverka ishäckar. Jag försökte mig på att frysa in blommor i is men det kan jag tala om blev inte det lyckade resultatet jag ville trots kylan. Så illa är inte dina rumpor :-) Längesedan jag var inne och bloggade då jag haft förskräckligt jobbigt med familj och dödsfall, sjukdomar och eländes elände. Vore kul att iaf hänga med på någon fotokedja. Ser att du har skyltningen kvar. Kan du tipsa om någon annan också vore det finemang. Ha de fin vecka./Inger Anemonen på Käringafällan.

Anders W sa...

Visst kan is värma!!!

Anni sa...

Din balkong är ju guld värd soliga dagar. SÅ skönt det låter med smältande häckar :-)